Od 3 marca do 15 kwietnia br. w gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS zostanie przeprowadzony postój remontowy, do którego firma przygotowuje się od 1,5 roku. Co najważniejsze, zaplanowanej przerwy w pracy rafinerii nie odczują jej klienci.
Głównym celem postoju remontowego „Wiosna 2017” jest zapewnienie rafinerii dalszego bezpiecznego funkcjonowania oraz wzrost efektywności urządzeń na instalacjach. Aby klienci bez zakłóceń otrzymywali najlepsze w Europie paliwa i produkty naftowe, wytwarzane w instalacjach gdańskiej rafinerii, pion handlowy koncernu LOTOS zgromadził dodatkowe zapasy, które pozwolą na zaspokojenie stale rosnącego zapotrzebowania na produkty firmy.
LOTOS dysponuje jedną z najnowocześniejszych rafinerii w Europie, a obecnie realizuje kolejną wielką inwestycję – Projekt EFRA, który sprawi, że osiągnie jeszcze wyższy poziom doskonałości technologicznej, znacznie pogłębiając przerób ropy i całkowicie zaprzestając produkcji wysokosiarkowego oleju opałowego. Zamiast tego paliwa, LOTOS wyprodukuje dodatkowo ok. 900 tys. ton paliw motorowych oraz koks. Podczas postoju, obok typowych prac remontowych, nastąpi połączenie nowych instalacji Projektu EFRA z istniejącą infrastrukturą oraz zrealizowanych zostanie kilka dużych zadań modernizacyjnych, zwiększających efektywność instalacji.
– podkreśla Jarosław Kawula, wiceprezes zarządu ds. produkcji w Grupie LOTOS S.A.
Główne prace modernizacyjne dotyczyć będą trzech instalacji destylacji ropy. W efekcie czego wzrośnie ich efektywność przerobu i produkcja najcenniejszych, lżejszych frakcji ropy naftowej, z których LOTOS produkuje najwyższej jakości paliwa motorowe. Ponadto przeprowadzenie prac remontowych zwiększy elastyczność w doborze przerabianych gatunków ropy naftowej, co powinno przynieść Grupie LOTOS wymierne korzyści ekonomicznie.
Rafineria LOTOSU, przerabiająca rocznie 10,5 mln ton ropy naftowej, pracuje cały rok przy wykorzystaniu średnio ponad 99% mocy projektowych. Dzięki temu Grupa LOTOS sprzedaje ponad 11 mln ton paliw rocznie, co przekłada się na ponad 30% udziału w krajowym rynku paliw. Zbliżający się remont, który będzie największym tego rodzaju przedsięwzięciem w historii firmy, obejmie w pełnym zakresie m.in. instalacje zbudowane w zakończonym w 2011 r. Programie 10+ i w założeniu zapewni nieprzerwane funkcjonowanie rafinerii przez najbliższe 4 lub nawet 5 lat. Ów pięcioletni, a więc o rok dłuższy niż standardowo, okres eksploatacji instalacji ma zostać osiągnięty dzięki wdrażanemu w rafinerii programowi RBI (Risk Based Inspection), zapewniającemu ocenę stanu technicznego rurociągów i aparatów rafineryjnych w oparciu o analizę ryzyka. Działania te są kolejnym przejawem tego, jak nowoczesnym zakładem jest gdańska rafineria.
Postój remontowy „Wiosna 2017” wymaga zatrudnienia ok. 3 tys. pracowników z firm zewnętrznych, którzy będą pracować nieprzerwanie przez 6 tygodni w marcu i kwietniu, w wyniku czego, wraz z osobami odpowiedzialnymi za powstanie instalacji Projektu EFRA, w gdańskiej rafinerii pracować będzie jednocześnie blisko 5 tys. osób. Liczby te bardzo wyraźnie pokazują skalę działań Grupy LOTOS, która w najbliższych latach, zgodnie z przyjętą w grudniu 2016 roku nową strategią firmy, planuje jeszcze silniej zaakcentować swoją pozycję na rynku.
Tak ogromne wyzwanie wymagało żmudnych i precyzyjnie zaplanowanych przygotowań techniczno-logistycznych. Dlatego planowaniem postoju remontowego zajmuje się od 1,5 roku 100-osobowy zespół inżynierów LOTOSU, reprezentujący wszystkie branże. Zakres remontu „Wiosna 2017” obejmuje bowiem 55 instalacji, 2,5 tys. aparatów i rurociągów oraz ponad 3,5 tys. urządzeń i armatury. Oprócz przeglądów, wymiany aparatów i urządzeń, napraw i czyszczenia rurociągów i aparatów, wykonane zostaną pod nadzorem inspektorów Urzędu Dozoru Technicznego dziesiątki tysięcy rewizji, kontroli i badań diagnostycznych urządzeń, w celu dopuszczenia do dalszej eksploatacji.
Jesteśmy dobrze przygotowani technicznie i organizacyjnie do tego największego w firmie przedsięwzięcia, dzięki doświadczeniu z poprzednich remontów i długotrwałym konsekwentnym przygotowaniom. Mamy sztab doświadczonych pracowników z pionu techniki i produkcji oraz służb pomocniczych, a także sprawdzonych wykonawców, zapewniających wysoką jakość, terminowość i bezpieczeństwo.
– deklaruje Tomasz Branicki, dyrektor ds. techniki w Grupie LOTOS.
LOTOS